Huiswerkbeleid ← GBS Mozaïek

Huiswerkbeleid

1. Doelstellingen

Onze school beschouwt huiswerk als een onderdeel van “leren leren”. De bedoeling is dat huiswerk nuttig is om:

  • leerstof beter te leren beheersen
  • technieken en vaardigheden in te oefenen
  • automatismen te verwerven
  • attitudes als discipline en verantwoordelijkheid te bevorderen
  • het werk te leren plannen
  • te leren werken volgens een eigen leerstijl
  • te streven naar orde, nauwkeurigheid en volledigheid
  • de ouders de kans te bieden om kennis te maken met de leerstof en met de wijze van verwerking in de klas.

2. Doorstroming doorheen de leerjaren en gradatie

De kleuters krijgen geen huiswerk.

Eerste leerjaar

  • dagelijks technisch lezen
  • een beperkte schriftelijke taak kan op maandag, dinsdag en donderdag
  • lezen op woensdag en in het weekend
  • er worden nog geen lessen ingestudeerd. Er wordt enkel naar parate kennis gepeild.
  • maximum 20 minuten per dag
  • op woensdag en in het weekend geen schriftelijke taak

Tweede leerjaar

  • dagelijks inoefenen van lezen (wanneer dat nodig is)
  • dagelijks inoefenen van tafels volgens schema van aanbrengen (wanneer dat nodig is)
  • één schriftelijke huistaak kan op maandag, dinsdag en donderdag
  • toetsen van grotere leerstofonderdelen worden minstens 1 week vooraf in de agenda genoteerd (maximum 1 per week)
  • maximum 30 minuten per dag
  • op woensdag en in het weekend geen schriftelijke taak

Derde leerjaar

  • dagelijks inoefenen van taal-, spelling- of rekenonderdelen als dit nodig is
  • één schriftelijke huistaak kan op maandag, dinsdag en donderdag
  • toetsen van grotere leerstofonderdelen worden minstens 1 week vooraf in de agenda genoteerd.
  • maximum 30 minuten per dag
  • op woensdag en in het weekend geen schriftelijke taak

Vierde leerjaar

  • dagelijkse inoefenen van taal-, spelling- en rekenonderdelen wanneer dit nodig is
  • één schriftelijke huistaak kan op maandag, dinsdag en donderdag
  • toetsen van grotere leerstofonderdelen worden minstens 1 week vooraf in de agenda genoteerd.
  • maximum 40 minuten per dag
  • in het weekend geen schriftelijke taak

Vijfde en zesde leerjaar

  • dagelijkse inoefenen van taal-, spelling-, rekenonderdelen of Frans wanneer dat nodig is
  • maximum 2 schriftelijke taken kunnen op maandag, dinsdag en donderdag. Deze moeten de dag nadien klaar zijn.
  • toetsen van grotere leerstofonderdelen worden 1 week vooraf in de agenda genoteerd
  • toetsen van parate kennis kunnen op elk moment gebeuren
  • kinderen moeten leren plannen op kortere (1 week) en middellange termijn (3 weken)
  • spreekbeurt, boekbespreking, actualiteitsbespreking: 1 maal per trimester
  • maximum 60 minuten per dag, langer in periodes van toetsen
  • dagelijks huiswerk

 

3. Nog te vermelden

  • in vakantieperiodes wordt geen huiswerk opgegeven, tenzij documentatie- en opzoekopdrachten
  • van deze werkwijze kan afgeweken worden tijdens de toetsen in december en juni
  • differentiëring in huiswerk is mogelijk: sterkere leerlingen kunnen wat meer en/of moeilijkere oefeningen krijgen, zwakkere leerlingen kunnen aangepaste oefeningen krijgen
  • extra taken moeten gemaakt worden

 

opgesteld en besproken in team schooljaar 2011-2012.

Leave a Reply