INFO CORONAVIRUS

Op deze pagina houden we u op de hoogte over de maatregelen in onze school met betrekking tot het Coronavirus.

Meer informatie?

Praat met je kind over corona
Ook kinderen zijn ongerust nu het coronavirus constant in de media is. Ze horen, zien en lezen net zo goed het nieuws als volwassenen. 5 tips om het gesprek met je kind aan te gaan:

1 Luister vooral
Elk kind is anders en gaat op zijn eigen manier met heftig nieuws om. Stel daarom vragen en laat je kind vooral zelf vertellen. Wat heeft het gezien, gehoord en gelezen? Wat vindt het ervan? Vertrek ook vanuit de behoeftes van je kind: wil het praten, wil het vooral meer informatie, met zijn gevoelens aan de slag, of het laten bezinken? 

2 Geef emoties een plek
Het is logisch dat kinderen angstig, onrustig of wantrouwig zijn. En het is belangrijk dat ze die gevoelens kunnen uiten. Dat kan door over het nieuws te praten, te tekenen of te schrijven. Dat helpt kinderen om hun indrukken te verwerken. Je hoeft je eigen emoties niet te verstoppen, maar het is wel belangrijk dat je ze meteen ook duidt.

3 Benadruk de zeldzaamheid
Leg uit dat een dergelijke epidemie niet vaak voorkomt, en dat het net daarom groot nieuws is waarover iedereen praat. Net zoals een natuurramp, een bizar ongeluk of een aanslag. Dat inzicht helpt je kind om de omvang van de gebeurtenissen te plaatsen.

4 Blijf bij de feiten
Kinderen zijn nieuwsgierig en willen vaak heel praktische dingen weten. Beantwoord alleen de vragen die je kind stelt. Geef eerlijke antwoorden. Maak het niet dramatischer dan het is, maar ook niet minder erg. Vermijd te complexe verklaringen die je kind nog meer angst en verwarring kunnen bezorgen.
Grijp ook de kans aan om je kind te wijzen op hoaxes. Foutieve verhalen en gemanipuleerde beelden doen de ronde. Websites zoals snopes.com en hoaxmelding.nl helpen je om die te ontmaskeren.

5 Benoem ook positieve dingen
Vertel dat overheden wereldwijd maatregelen nemen, en dat hulpverleners klaar staan om de zieken op te vangen en verdere besmetting in te dijken.  

 

Om het Coronavirus aan de allerkleinsten uit te leggen is er dit prachtige YouTube-filmpje

Hieronder kan u de berichten terugvinden met betrekking tot het Coronavirus

29 juni 2020

Beste ouders,

Net voor het einde van dit bewogen schooljaar kregen we toch nog een positief bericht binnen.
De basisscholen kunnen in principe (tenzij de veiligheidsraad er deze vakantie anders over beslist) vanaf dinsdag 1 september 2020 terug normaal opengaan.
Dit wil zeggen dat het voor- en naschoolse toezicht opnieuw voor iedereen opengesteld wordt. De lessen voor al onze kleuters en leerlingen starten om 8u35 en eindigen om 15u25, op woensdag 12u10.
Ook speeltijden, refter, middagen, … zullen opnieuw normaal verlopen.
Klasbubbels worden pas ingevoerd bij een opgelegde (oranje of rode) corona-fase.

We nemen wel enkele van onze coronamaatregelen mee naar onze gewone schoolwerking:

Vanaf het 2e leerjaar kunnen de kinderen voor schooltijd onmiddellijk naar hun klas gaan wanneer ze na 8u20 toekomen. Dit heeft in de coronaperiode voor meer rust bij zowel onze leerlingen als leerkrachten gezorgd. De kleuters en het eerste leerjaar spelen nog even op de speelplaats tot 8u35.
Gezien de lessen voor iedereen op hetzelfde tijdstip eindigen, werken we een plan uit met verschillende uitgangen.
Het belsignaal zal vanaf volgend schooljaar minimaal gebruikt worden.
We voorzien een extra speelruimte (speelbosje) achter de school, zodat we de middagspeeltijd wat kunnen opsplitsen.

Vanaf volgend schooljaar zijn er wel enkele opgelegde veranderingen vanuit het schoolbestuur die passen binnen het meerjarenplan van de gemeente Grimbergen:

  • De facultatieve Franse lessen (vanaf het 3e leerjaar) zullen niet meer doorgaan. Voor het 5e en 6e leerjaar blijven er wel Franse lessen in het programma staan als verplicht onderdeel binnen het lesprogramma van de 3e graad. 
    Alle klassen van de lagere school eindigen hun lessen om 15u25. Hierdoor zal de studie vroeger aansluiten na het einde van de schooldag.
  • Ook de zwemregeling wordt aangepast. Vanaf volgend schooljaar beginnen we pas in het 1e leerjaar te zwemmen en dit om de 3 weken.
    Meer info volgt hierover voor de aanvang van het nieuwe schooljaar.

Geniet van een hopelijk zorgeloos verlof zonder opgelegde beperkingen…

Tot volgend schooljaar…

Rudi

4 juni 2020

Allen,

Gezien de voortdurende wijzigingen van bovenaf, de druk van de media en de nieuwe inzichten van de veiligheidsraad, dringen zich een aantal nieuwe, creatieve aanpassingen op.
Gelukkig is ons schoolteam zeer flexibel en bereid het onderste uit de kan te halen ten voordele van al onze leerlingen, rekening houdend met onze logistieke ondersteuning.
We weten dat ouders reeds heel wat regelingen troffen voor de komende weken. Dit deden wij als team de voorbije weken ook met het oog iedereen de kans te geven voor minstens 12 lestijden opnieuw naar school te komen.

Naar aanleiding van de aangepaste visie van de veiligheidsraad hebben wij opnieuw alles afgewogen om nog meer schoolkansen te bieden aan onze leerlingen.
Via deze link vinden jullie onze aangepaste aanpak “heropstart school 2.2”.

Via deze link vind je een overzicht van de in- en uitgangen.

We weten dat sommige ouders afspraken vastlegden tijdens de klasvrije momenten voor vb. logopedie, … Deze kunnen gewoon doorlopen. Laat de klasleerkracht vooraf weten wanneer jullie kind even weg moet. We gaan hier de komende weken flexibel mee omgaan.

De geldende regels voor risicoleerlingen blijven doorlopen.
We bezorgen hen de voorziene klasopdrachten.

Het blijft als school een voortdurend bijsturen en we doen dit met veel plezier voor al onze leerlingen… Jullie kinderen…

We verwachten vanaf maandag 8 juni IEDEREEN op het juiste tijdstip in zijn klas…

Met vriendelijke groet,

Rudi

29 mei 2020

Allen,

Via deze link vinden jullie alle info omtrent de heropstart van onze school 2.0.

Onze kleuterafdeling start op dinsdag 2 juni. Bekijk onderstaand filmpje

.

Onze leerlingen van het 3e, 4e en 5e leerjaar kunnen vanaf maandag 8 juni ook opnieuw naar school.
Voor onze lagere school blijft volgende week alles hetzelfde: het 1e, 2e en 6e lj blijven verder naar school komen. Het 3e, 4e en 5e leerjaar krijgt nog een laatste weekje afstandsonderwijs.

Wij zijn blij dat we AL onze kleuters en leerlingen opnieuw op onze school mogen verwelkomen.

Tot heel binnenkort,

meester Rudi

9 mei 2020
Onze school herstart. Wat betekent dat voor jou en je kind?   

Onze school kan veilig herstarten. Vanaf 15 mei krijgen sommige klassen dan enkele dagen les op school. 

Wie start opnieuw op school vanaf 15 mei? Wie op 18 mei? En op welke dagen gaan ze naar school?

1e leerjaar:

5 halve dagen, start op vrijdag 15 mei, elke ochtend. 
Zo beperken we ons in de lengte van de dag voor elk kind.

Lesuren:
9u – 9u50
9u50 – 10u40
10u55 – 11u45
11u45 – 12u35

2e leerjaar:
4 halve dagen, start op vrijdag 15 mei
Maandag-, dinsdag-, donderdag- en vrijdagochtend
Woensdagochtend: inoefenmoment thuis.

Lesuren:
8u30 – 9u20
9u20 – 10u10
10u25 – 11u15
11u15 – 12u05

6e leerjaar: 
2 dagen, start op maandag 18 mei
6A: maandag en donderdag
6B: dinsdag en vrijdag

De leerkrachten geven vooral eerst alle instructies zodat de leerlingen op de klasvrije dagen zelfstandig kunnen oefenen. Spelen in op vragen en houden korte, permanente evaluatiemomenten.

Lesuren:
9u30 – 10u20
10u20 – 11u10
11u25 – 12u15
12u15 – 13u05
13u40 – 14u20

De andere dagen leren de leerlingen thuis of in de opvang om de geziene leerstof verder uit te diepen en vragen omtrent de leerstof te verzamelen zodat deze op de eerstvolgende lesdag aan de juf of meester kunnen gesteld worden.  

Elke klas wordt in 2 delen verdeeld volgens de klaslijsten. Dit lijkt ons de meest eerlijke situatie. De leerkrachten laten jullie ten laatste begin volgende week weten wie in welke klasgroep bij welke juf of meester zit én in welk lokaal. Ons zorgteam wordt mee ingeschakeld om de kinderen mee te begeleiden.
We voorzien voor elke deelklas een speeltijd op aparte speelplaatsen en tijdstippen. Zo kunnen de kinderen “een luchtje scheppen”.

Hoe houden we de school veilig?
De veiligheid van onze leerlingen en ons personeel is het belangrijkste. Door een combinatie van maatregelen zorgen we voor een zo veilig mogelijke schoolomgeving. 

Vaste groepen (contactbubbels): de groepen blijven zo veel mogelijk dezelfde. De leerlingen krijgen een vaste plaats in een vast lokaal. De verschillende groepen hebben geen contact met elkaar.

Aparte speeltijden en lunchpauzes: de leerlingen gaan niet allemaal samen lunchen of spelen op de speelplaats. Zo vermijden we contact tussen de verschillende groepen.

Fruitmomenten blijven: Iedereen geeft dit mee in een herbruikbaar doosje.

Er zijn GEEN warme maaltijden. Iedereen brengt in een brooddoos zijn eigen boterhammen mee!

Reftermomenten:
12u00: NOODopvang
12u35: kinderen uit 1e en 2e lj (indien nodig)
13u05: 6e leerjaar

Alle kinderen gebruiken hun eigen drinkbus in de klas én in de refter. Drinkbussen die leeg zijn, kunnen gevuld worden in de refter.
Afstand houden (1,5 meter): de leraars en leerlingen houden voldoende afstand van elkaar. In de klas, de gangen en op de speelplaats. De leerlingen krijgen les in kleinere groepen (maximaal 14 leerlingen).
Mondmaskers: de leerlingen dragen geen mondmasker. De leraars dragen een face-shield en indien nodig een mondmasker. 
Netheid: leraars en leerlingen kunnen vaak hun handen wassen of ontsmetten met handgel. De lokalen worden regelmatig verlucht. De school maakt de lokalen grondig schoon.

Hoe werk je als ouder mee aan veiligheid op school?
-Draag een mondmasker als je je kind naar school brengt of afhaalt.
-Zet je kind af of haal het op aan de ingang of uitgang van de school. 
-Ouders worden NIET toegelaten op het schooldomein: niet in de gangen, niet in de klas en niet op de speelplaats.
-Hou 1,5 meter afstand van andere ouders en kinderen.
Blijf niet praten aan de ingang of uitgang. 
-Wil je praten met iemand van het schoolteam. Maak dan een afspraak via telefoon of via mail.
-Haal de kinderen zo snel als mogelijk af op school. Beperk het voor- en naschools toezicht. Het blijft nog steeds NOODopvang!
-Smeer jullie kind(eren) bij warm weer (veel zon) thuis zoveel mogelijk op voorhand in met zonnecrème om lichaamscontact te vermijden.

Brengen en afhalen van je kind(eren):

-Markeringstekens aan de ingangen respecteren
-Draag als ouder een mondmasker in de schoolomgeving

De leerlingen van het 1e, 2e en 6e leerjaar gaan onmiddellijk naar hun lokaal. Zij kunnen max. 15 minuten voor aanvang van de lessen terecht in hun lokaal.
Wie voordien toch al in de voorschoolse opvang toekomt, speelt in andere ruimte dan de kinderen die gebruik maken van de noodopvang.

Klaslokalen die op de speelplaats uitgeven, gebruiken het schuifraam als in- en uitgang. 

ALLE ouders blijven buiten de schoolpoorten. Afstand respecteren.

Ochtend:
Voor- en naschools NOODtoezicht:
Voor 8u komen de kinderen langs de hoofdingang binnen, poortje op speelplaats en de fietsenstalling worden ook al losgemaakt.
Kinderen spelen zoveel mogelijk buiten.
Handen wassen / ontsmetten bij aankomst. We raden aan om thuis, voor je vertrek naar school, de handen al grondig te wassen.
Knuffelpad wordt ’s ochtends nog niet geopend. 
GEEN kinderen naar de NOODopvang brengen tussen 8u15 en 8u45 én tussen 9u15 en 9u45.
NIET afhalen tussen 14u en 14u45, op woensdag pas vanaf 13u.

We zorgen dat de kinderen langs 3 plaatsen kunnen binnenkomen op de speelplaats: 
NOODopvang: voor 8u langs hoofdingang, na 8u via de dubbele poort op de speelplaats
1e leerjaar (tussen 8u45 en 9u): langs de fietsenstalling
2e leerjaar (tussen 8u15 en 8u30) via de hoofdingang 
6e leerjaar(tussen 9u15 en 9u30): langs de fietsenstalling

Bij het toekomen worden de handen ontsmet en zal de lichaamstemperatuur gemeten worden.

Middag:
Ouders komen hun kinderen die in de noodopvang zitten aan de dubbele poort halen. Afstand houden en mondmasker dragen.
1e leerjaar (tussen 12u35 en 12u50): langs de fietsenstalling
2e leerjaar (tussen 12u05 en 12u20): via de hoofdingang 

Avond:
We werken met verschillende tijdstippen:
-6e leerjaar: langs de fietsenstalling: tussen 14u20 en 14u35
-Opvang: via de dubbele poort: vanaf 14u45

Woensdagmiddag:
We werken met verschillende tijdstippen:
-1e leerjaar: tussen 12u35 en 12u50: langs de fietsenstalling
-Opvang: vanaf 13u: via de dubbele poort

Wat met broers/zussen?
Oudste kind op onze school zorgt voor de broers/zussen.

Studie in refter (indien nodig): 1 kind per tafel

ALLE ouders blijven buiten de schoolpoort op voldoende afstand van elkaar wachten.

Schoolpoorten
Alle deuren om de school binnen te komen blijven overdag gesloten. Alleen de hoofdingang is een toegangsmogelijkheid en dan alleen indien noodzakelijk.
Het secretariaat waakt hierover.
Niemand wordt zomaar op het schooldomein toegelaten.

Wat als je kind ziek is?
Zieke kinderen moeten thuisblijven.
Bij het toekomen op de school meten we de temperatuur van iedereen. Wie een verhoogde temperatuur heeft (+ 38 graden), wordt de toegang tot de school onmiddellijk ontzegd.

Is iemand van je gezin mogelijk besmet met corona of heeft iemand van je gezin corona?
Dan moet je kind 14 dagen thuisblijven. Meer informatie over de procedure:  https://covid-19.sciensano.be/sites/default/files/Covid19/COVID-19_procedure_contact_NL.pdf

Wordt je kind ziek op school?
Dan zetten we het in een apart lokaal. We vragen je dan om je kind af te halen.  Neem daarna telefonisch contact op met de huisarts. Die zal beslissen of je kind moet getest worden. 
Wanneer kinderen na ziekte opnieuw naar school komen, is een doktersbewijs nodig waarin vermeld staat dat het kind de lessen terug mag bijwonen of naar de noodopvang kan komen.

Wat gebeurt er als een personeelslid of kind op school besmet is met corona?
De besmette persoon krijgt de nodige verzorging.
Het Centrum voor Leerlingenbegeleiding (CLB) doet een contactonderzoek en neemt de gepaste maatregelen.
Het CLB onderzoekt met wie de besmette persoon contact had. Hoe lang en hoe intens was het contact? Dat bepaalt of het om een hoog risico contact of laag risico contact gaat.
Is je kind een hoog risico contact van de besmette persoon? Dan moet je kind 14 dagen thuisblijven. Neem twee keer per dag de temperatuur van je kind. Krijgt je kind ziektesymptomen dan moet je de huisarts telefonisch contacteren.    
Is je kind een laag risico contact van de besmette persoon? Dan mag je kind naar school blijven gaan. Laat je kind buitenshuis een stoffen mondmasker dragen. Je kind moet ook 1,5 meter afstand houden van andere personen.  Beperk extra sociale contacten en verplaatsingen. Krijgt je kind ziektesymptomen dan moet je de huisarts telefonisch contacteren.   
Word je niet gecontacteerd door het CLB? Dan mag je kind verder naar school blijven gaan. 
Een personeelslid dat ziek wordt op school, vragen we om naar huis te gaan en om de huisarts telefonisch te contacteren.  

Wat gebeurt er met de leerjaren die niet starten op 15 mei?
Voor de leerlingen van de andere leerjaren verandert er niets. Ze krijgen de nieuwe leerstof nog altijd thuis of in de noodopvang. 

Hoe wordt de NOODopvang georganiseerd?
Welke kinderen vangen we op?
Kinderen van ouders die niet thuis werken. De ouders werken in een cruciale sector of in een sector die opnieuw opstart.  
Leerlingen die het moeilijk hebben thuis.
Wanneer één van de ouders van thuis uit werkt, worden de kinderen thuis opgevangen.
Twijfel je of je kind naar de opvang kan?  Neem dan contact op met onze school. We zorgen voor een veilige opvang. We gebruiken overal dezelfde maatregelen (zie boven). 
De noodopvang gaat zoveel mogelijk buiten door. 
De kinderen spelen zoveel mogelijk in dezelfde bubbel. Noodopvang wordt apart gehouden van de kinderen die les volgen.
Bij goed weer: Grasvelden op de speelplaats kunnen gebruikt worden wanneer er geen turnlessen of speeltijden zijn voor 1e, 2e of 6e leerjaar.
Er is een aparte groep voorzien voor instappertjes.
Bij regenweer spelen deze kinderen in de overdekte speelzaal en kleutergang, -klassen en blauwe zaaltje.
Kinderen van het 3e, 4e en 5e leerjaar kunnen hun opdrachten en “zoom”momenten in de refter maken / volgen onder begeleiding van de leerkrachten van het 5e lj.

Wat leren de leerlingen? En hoe gaan we hen opvolgen? 
We beperken ons tot de essentiële onderwijsdoelen. We zorgen voor een evenwichtig en afwisselend vakkenpakket. 
Leren is voor de rest van dit schooljaar belangrijker dan evalueren!  We voorzien wel nog regelmatig korte, permanente evaluatiemomenten. We gaan al onze tijd nodig hebben om de leerstof te verwerven en te remediëren waar nodig.
Op het einde van dit schooljaar wordt er GEEN grote toetsenperiode meer voorzien. 
Leerlingen mogen niet overbelast worden. Daar zorgen de leraars voor. Ze zorgen voor een evenwicht tussen lessen op school, thuis nieuwe leerstof krijgen en taken en oefeningen.
Uitstappen, zwemmen, bibliotheekbezoeken, pedagogische studiedagen, sportdagen en facultatieve verlofdagen, … gaan niet meer door dit schooljaar. Zo hebben de leerlingen meer tijd om te leren en te oefenen.
Iedereen krijgt een eerlijke evaluatie. We geven alle leerlingen alle kansen om te bewijzen wat ze kunnen. 
Door de coronacrisis kunnen een aantal afspraken van het schoolreglement niet uitgevoerd worden. Dat is overmacht. 
Leerlingen en leraars moeten het schooljaar goed kunnen afsluiten. We laten je nog weten hoe we dit zullen organiseren. 
De herhalingsperiode in het begin van volgend schooljaar wordt heel belangrijk, zeker voor kinderen die het moeilijker hebben. Collega’s spreken voor het einde van dit schooljaar af met de collega’s die hun klas overnemen. Niet alleen om de leerlingen zelf te bespreken maar zeker ook welke leerstof nog aan bod moet komen (leerstof dit schooljaar) begin volgend schooljaar. 

Hoe bereid je als ouder je kind voor?
Praat met je kind. Stel het gerust dat het weer veilig naar school kan. Zit je kind in een leerjaar dat nog niet terug naar school mag? Leg dan uit waarom dat nu nog niet kan.
Bereid je kind voor: via welke weg gaat je kind naar school, wat moet het doen op de bus. 
Leg uit waarom veel mensen een mondmasker dragen.

Hoe kan je je kind helpen om te leren?
Ook als je kind weer lessen op school krijgt, verandert er voor jou niets. Want je kind blijft ook thuis verder leren en oefenen.

Enkele tips:
Blijf in de buurt om vragen te beantwoorden. 
-Wanneer kan je kind werken voor school? Maak samen een plan op. 
-Maak voldoende tijd om te ontspannen, ook voor jezelf. 

30 april 2020

Veilig herstarten vanaf 18 mei: we werken eraan.

Basis- en secundaire scholen kunnen vanaf maandag 18 mei opnieuw starten. Bepaalde leerjaren krijgen dan weer lessen op school. Scholen kunnen kiezen om al te openen op vrijdag 15 mei voor een pilootfase. Dat besliste de Nationale Veiligheidsraad op vrijdag 24 april. 
Op dinsdag 28 april werkten de minister van Onderwijs en de sociale partners verdere richtlijnen uit. Zo kunnen scholen nagaan hoe ze veilig en doenbaar kunnen herstarten.

Veilig opnieuw starten: onze school werkt eraan   

De veiligheid van onze leerlingen en ons personeel is het belangrijkste. De komende dagen onderzoeken we verder hoe we veilig kunnen herstarten. We gebruiken daarbij het draaiboek met maatregelen en richtlijnen dat we van de overheid kregen. Momenteel wordt ons draaiboek voor onze eigen schoolwerking voortdurend bijgestuurd en afgetoetst aan de nog veranderende maatregelen.

We laten je zo snel mogelijk weten:

  • Of we veilig kunnen herstarten.
  • Wanneer we kunnen herstarten.
  • Welke maatregelen we nemen zodat je kind veilig naar school kan.
  • Welke leerjaren opnieuw kunnen starten en wanneer ze lessen op school volgen. 
  • Welke leerjaren niet herstarten en hoe zij verder werken.
  • Hoe we de opvang blijven organiseren.
  • Hoe we dit schooljaar verder afronden.
  • Wat dat voor jou en je kind betekent.

Wat kan je nu als ouder doen?

Je kind krijgt zeker tot en met 14 mei nieuwe leerstof via ‘preteaching’. Zo kan je kind blijven leren.

Enkele tips:

  • Blijf in de buurt om vragen te beantwoorden.
  • Wanneer kan je kind werken voor school? Maak samen een plan op.
  • Maak voldoende tijd om te ontspannen, ook voor jezelf.
  • Gaat het moeilijk om thuis te leren? Neem contact op met de klasleraar. Samen kunnen jullie oplossingen bespreken.

We weten dat het niet gemakkelijk is. Je doet wat je kan, dat is meer dan voldoende. 

Meer informatie?Wil je graag meer weten over de heropstart van scholen? 
https://onderwijs.vlaanderen.be/nl/heropstart-lessen-op-school-informatie-voor-ouders

15 april 2020

Zoals verwacht blijven de scholen, jammer genoeg, nog enkele weken dicht. Wij missen jullie kinderen ontzettend op onze school en hopen zo snel mogelijk weer open te gaan.
Het noodtoezicht blijft gewoon doorlopen voor wie het nodig heeft!

Om verbonden te blijven, zullen er na de paasvakantie online-momenten voorzien worden door te “zoomen”.
Doel van deze “zoom” momenten:

  • In contact blijven met onze leerlingen.
  • Naast de instructiefilmpjes, PowerPoint, stappenplannen, uitgeschreven mini-lesjes, … inspelen op vragen en noden.

De leerkrachten voorzien dus online-momenten zodat hun leerlingen vragen kunnen stellen via vb. de klasblog, mail, WhatsApp, Padlet of Zoom.

Schematisch overzicht van onze “zoom” momenten:

1e leerjaarElke schooldag om 9u zoomen voor instructie en begeleiding en om 16u een vragenuurtje houden en/of een verhaaltje voorlezen.
Indien we merken dat 9u geen goed uur is om te zoomen, passen we dit aan. We evalueren dag per dag.
2e leerjaarElke dinsdag en donderdag van 14u tot 15u OF van 17u tot 18u.
Elke ouder kan wekelijks inschrijven voor één “zoom” moment. Op deze manier kunnen we alle kinderen elke week blijven ondersteunen in een beperkte groep.
3e leerjaarMaandag na paasvakantie om 11u, daarna volgens de noden
4e leerjaarElke schooldag: eerste moment om 13u en dan ’s avonds om 19u 
5e leerjaarElke schooldag om 14u
6e leerjaarElke schooldag om 18u

De kleuterafdeling bekijkt dit volgens de noden van de eigen klasgroep.

Elke leerkracht zal zijn werking naar de ouders en de kind(eren) toe nog verder toelichten.

We kozen er bewust voor om onze leerlingen geen 4 lestijden achter de computer les te laten volgen. Instructiefilmpjes en stappenplannen hebben volgens ons meer rendement gezien deze meermaals kunnen bekeken worden en niet elk gezin beschikt over meerdere pc’s, etc. Vaak moeten jullie als ouder zelf ook met een laptop, etc. aan het werk.

In de media werd aangegeven dat “zoomen” niet 100% veilig is. We informeerden ons en blijkbaar werden er intussen aanpassingen gedaan om het “zoomen” veiliger te maken. Misschien zijn deze manieren van werken niet 100% conform de GDPR-regels. Het is nu vooral belangrijk om onze leerlingen op een zo goed en vlot mogelijke manier te helpen en leerstof aan te bieden. In de chatgesprekken, instructiemomenten, vragenuurtjes, … via Zoom en op Padlet nodigen wij diegenen uit die we willen (onze klas).

Wanneer we terug fysiek naar school mogen, wordt er nog verder ingegaan op de online aangeboden leerstof en de vragen hieromtrent van onze leerlingen.

We bekeken in onze keuze van opdrachten (nieuwe leerstof) welke zaken de kinderen vrij zelfstandig kunnen verwerken en houden moeilijkere lesonderwerpen voor een later moment (wanneer de scholen terug opengaan). Hierbij houden we in ons achterhoofd dat bepaalde kinderen thuis GEEN hulp hebben. De meeste ouders moeten immers ook werken!
Geef ons zeker aan wanneer je kind(eren) thuis geen digitale hulpmiddelen heeft (hebben). Als school zorgen we dan voor een oplossing. Je kan hiervoor vanaf maandag 20 april tijdens de schooluren naar het secretariaat bellen.

De herhalingsperiode in het begin van volgend schooljaar wordt heel belangrijk, zeker voor kinderen die het moeilijker hebben! Collega’s spreken voor het einde van dit schooljaar af met de collega’s die hun klas overnemen! Niet alleen om de leerlingen zelf te bespreken maar dit jaar zeker ook welke leerstof nog aan bod moet komen (leerstof dit schooljaar) begin volgend schooljaar!

Het rapport van eind april valt weg. We geven nog 1 rapport op het einde van het schooljaar! Dit zal een uitgebreid rapport zijn gezien hierin de resultaten vanaf de krokusvakantie worden weergegeven én door de komende “permanente evaluatietestjes”.

We focussen ons in het laatste trimester van dit schooljaar op onze kerntaken om een vlotte overgang naar het volgende jaar voor onze kleuters en leerlingen te garanderen.

Onze zorgondersteuners zetten we voor de rest van het schooljaar niet meer in om klassen op te vangen bij afwezigheid van collega’s maar om mee te remediëren in de klassen, individueel of in kleine groepjes.

Hoe doen we dit?

In de eerste plaats bekeken onze parallelcollega’s nu al welke leerstof dit schooljaar nog MOET gezien worden en welke overgeslagen of uitgesteld kan worden.
Onze leerkrachten voorzien voortdurend korte, permanente evaluatiemomenten. We gaan al onze tijd nodig hebben om de leerstof te verwerven en te remediëren waar nodig.

Op het einde van dit schooljaar wordt er GEEN grote toetsenperiode meer voorzien. Door permanent te evalueren, weten we of de kinderen de leerstof al dan niet beheersen en kan er onmiddellijk dieper op ingegaan worden.
Concreet wil dit zeggen dat we na het aanbrengen en inoefenen van nieuwe leerstof, een kort toetsmoment voorzien om na te gaan of alle kinderen alles begrepen hebben en kunnen toepassen.

Vanaf het moment dat we weer echt naar school mogen, gaan we door met lesgeven tot en met 24 juni 2020. Vanaf donderdag 25 juni kunnen we nog iets leuks doen met onze klas(sen) om het schooljaar toch nog op een fijne manier af te sluiten.

De OVSG-toetsen van het 6e leerjaar zijn toetsen die gericht zijn op het behalen van de minimumdoelstellingen. Indien mogelijk en de resterende tijd het ons toelaat, worden deze nog afgenomen, tenzij er vanuit OVSG aanpassingen volgen.

Tenslotte kennen we onze leerlingen allemaal zeer goed!

Wat geplande uitstappen en schoolreizen betreft, hiervoor wachten we op de verdere richtlijnen van de overheid! We wegen af of elke uitstap noodzakelijk is.

Nogmaals een woord van dank aan jullie allemaal, onze ouders, die nu thuis hun kind begeleiden bij schoolwerk. Wij waarderen dit enorm!
Wij wensen jullie en jullie kind(eren) nog veel moed bij het leren op afstand en beseffen maar al te goed dat dit voor velen een hele uitdaging is.
Volgende tip willen we nog meegeven om het ook na de paasvakantie haalbaar te houden: een gestructureerde dagindeling met vaste leermomenten etc.

Wij hopen jullie allemaal zo snel mogelijk opnieuw te verwelkomen in onze school en wensen jullie een goede gezondheid toe.
Zorg met andere woorden goed voor jezelf!

Met vriendelijke groet,

Rudi en ons hele schoolteam

31 maart 2020

Wat gebeurt er in het onderwijs na de paasvakantie?

Tot nader order zijn de coronamaatregelen van de Nationale Veiligheidsraad van kracht tot en met 19 april, met mogelijke verlenging tot en met 3 mei. Hoe lang ze van kracht blijven, is geen beslissing van het onderwijsveld, maar wel van de Veiligheidsraad op basis van de adviezen over volksgezondheid.

Gisteren vond opnieuw een constructief sociaal overleg plaats tussen de onderwijsminister, de vakbonden, de onderwijskoepels, het GO! en de CLB-centrumnetten over het verdere verloop van het schooljaar. Ook met vooraanstaande pedagogen werd er eind vorige week al overlegd. Doel was verschillende pistes te bekijken, uitgaande van 3 mogelijke scenario’s:

  1. Scholen starten opnieuw op meteen na de paasvakantie
  2. Scholen starten opnieuw op in de loop van mei
  3. Scholen starten niet of nauwelijks meer op vóór de zomervakantie

Tijdens de paasvakantie: rust en voorbereiding

 

  • Gedurende de 3 weken vóór de paasvakantie was de richtlijn: opvang voorzien en enkel geziene leerstof hernemen via alternatieve vormen van leren. Het doel was vooral om leerlingen in het ritme te houden en het contact met de school niet te verliezen.
  • De omschakeling naar afstandsleren was voor niemand evident, maar onderwijsprofessionals (directeurs, leraren, internaats- en CLB-medewerkers, ondersteuners, pedagogische begeleiders …) en gezinnen hebben alles uit de kast gehaald om daar positief, soepel en constructief mee om te gaan. Hulde daarvoor! Alle begrip ook voor de vragen die de moeilijke situatie oproept.
  • Tijdens de paasvakantie kunnen leraren zich bij hun lokale bestuur vrijwillig aanbieden om in te staan voor de opvang van leerlingen die thuis geen opvang hebben gezien hun ouders moeten werken in een cruciale sector. Een groot woord van dank aan heel ons team die zich vrijwillig opgaf om in te staan voor deze noodopvang die telkens van maandag t.e.m. vrijdag doorgaat van 7u tot 18u (behalve op paasmaandag).

Afgezien daarvan, wordt deze vakantie een periode van rust. Leraren bieden dan ook geen leerinhouden aan.

  • Daarnaast zal het zaak zijn voor scholen om zich tijdens de vakantie ook al voor te bereiden op wat er daarna aankomt: meteen heropstarten (als de coronamaatregelen eindigen op 19 april) óf verder opvang en afstandsonderwijs voorzien (als de coronamaatregelen verlengd worden tot – minimaal – 3 mei).

Na de paasvakantie: haalbare preteaching

 

  • Als de coronamaatregelen ook na 19 april blijven gelden, dan beperken scholen zich niet meer tot het aanbieden van geziene leerstof. Ze schakelen dan over naar ‘preteaching’ van nieuwe leerstof. De voorwaarde is alvast dat dit voor iedereen haalbaar blijft: leerlingen, ouders, leraren en directies.
  • Preteaching laat toe dat:
    • de leerlingen de uitleg twee keer krijgen, wat een positief effect kan hebben  op de leerwinst.
    • rekening wordt gehouden met de verschillen tussen leerlingen, een vorm van differentiatie.
    • kinderen met een leerstoornis zoals dyslexie en dyscalculie extra instructie- en leertijd krijgen.
    • leerlingen meer zelfvertrouwen krijgen.
  • De scholen nemen de regie van het leren van leerlingen in handen.

Wij werkten voor onze school alvast een dubbel scenario uit:

 

Deze week voorzien we afhaalmomenten voor de ouders om de nodige materialen (we gaan ervan uit dat we na de paasvakantie niet opengaan) in de hal van de school af te halen.

 

In de paasvakantie geven we geen opdrachten door, tenzij een ludieke, speelse opdracht waarbij kinderen zich kunnen uitleven…

 

Wat geplande uitstappen en schoolreizen betreft, hiervoor wachten we op de verdere richtlijnen van de overheid! We wegen af of elke uitstap noodzakelijk is.

 

De herhalingsperiode in het begin van volgend schooljaar wordt heel belangrijk, zeker voor kinderen die het moeilijker hebben! Collega’s spreken voor het einde van dit schooljaar af met de collega’s die hun klas overnemen! Niet alleen om de leerlingen zelf te bespreken maar dit jaar zeker ook welke leerstof nog aan bod moet komen (leerstof dit schooljaar) begin volgend schooljaar!

 

Het rapport van eind april valt weg. We geven nog 1 rapport op het einde van het schooljaar! Dit zal een uitgebreid rapport zijn gezien hierin de resultaten vanaf de krokusvakantie worden weergegeven én door komende de “permanente evaluatietestjes”.

 

  1. De scholen gaan terug open:

De gewone manier van lesgeven vat terug aan…

De hygiënemaatregelen blijven we nog steeds volgen…

Wie ziek is of koorts heeft, gaat onmiddellijk naar huis!

 

We focussen ons in het laatste trimester van dit schooljaar op onze kerntaken om een vlotte overgang naar het volgende jaar voor onze kleuters en leerlingen te garanderen.

 

Onze zorgondersteuners zetten we voor de rest van het schooljaar niet meer in om klassen op te vangen bij afwezigheid van collega’s maar om mee te remediëren in de klassen, individueel of in kleine groepjes.

Hoe doen we dit?

 

In de eerste plaats bekeken onze parallelcollega’s nu al welke leerstof dit schooljaar nog MOET gezien worden en welke overgeslagen of uitgesteld kan worden.

Onze leerkrachten voorzien voortdurend in korte, permanente evaluatiemomenten. We gaan al onze tijd nodig hebben om de leerstof te verwerven en te remediëren waar nodig.

 

Op het einde van dit schooljaar wordt er GEEN grote toetsenperiode meer voorzien. Door permanent te evalueren, weten we of de kinderen de leerstof al dan niet beheersen en kan er onmiddellijk dieper op ingegaan worden.

Concreet wil dit zeggen dat we na het aanbrengen en inoefenen van nieuwe leerstof, een kort toetsmoment voorzien om na te gaan of alle kinderen alles begrepen hebben en kunnen toepassen.

 

We gaan door met lesgeven tot en met 24 juni 2020. Vanaf donderdag 25 juni kunnen we nog iets leuks doen met onze klas(sen) om het schooljaar toch nog op een fijne manier af te sluiten.

 

De OVSG-toetsen van het 6e leerjaar zijn toetsen die gericht zijn op het behalen van de minimumdoelstellingen. Indien mogelijk en de resterende tijd het ons toelaat, worden deze nog afgenomen tenzij er vanuit OVSG aanpassingen volgen.

 

Tenslotte kennen we onze leerlingen allemaal zeer goed!

 

  1. De scholen blijven gesloten tot en met 3 mei (of langer):

We beginnen na de paasvakantie dagelijks met het digitaal aanbrengen van nieuwe leerstof aan de hand van instructiefilmpjes (van de methode zelf, via Bingel of zelf opgenomen).

 

Vragenuurtje per dag:

De leerkrachten voorzien dagelijks een moment zodat hun leerlingen vragen kunnen stellen via vb. de klasblog, mail, Whatasapp, Padlet of Zoom.

Misschien zijn deze manieren van werken niet 100% conform de GDPR. Het is nu vooral belangrijk om onze leerlingen op een zo goed en vlot mogelijke manier te helpen en leerstof aan te bieden. In de chatgesprekken, instructiemomenten, vragenuurtjes, … via Zoom en op Padlet nodigen wij diegenen uit die we willen (onze klas).

 

We bekijken in onze keuze van opdrachten (nieuwe leerstof) welke zaken de kinderen vrij zelfstandig kunnen verwerken en houden moeilijkere lesonderwerpen voor een later moment (wanneer de scholen terug opengaan). Hierbij houden we in ons achterhoofd dat bepaalde kinderen thuis GEEN hulp hebben. De meeste ouders moeten immers ook werken!

Geef ons zeker aan wanneer je kind(eren) thuis geen digitale hulpmiddelen heeft (hebben). Als school zorgen we dan voor een oplossing.

Verder verloopt alles zoals de info hierboven wanneer de scholen wel opengaan.

Na corona: essentiële inhoud en faire evaluatie

 

  • Het is op dit moment nog koffiedik kijken wanneer de scholen de normale lessen weer kunnen aanvangen. Hoe dan ook wordt 2019-’20 geen verloren schooljaar. We gaan met z’n allen de resterende onderwijstijd optimaal benutten en iedereen kansen blijven bieden door:
    • te focussen op de essentiële leerinhouden.
    • te mikken op faire en haalbare evaluaties. Het evalueren op scharniermomenten in de schoolloopbaan vormt daarbij een specifieke zorg: overgang van lager naar secundair, graadovergangen, overgang van secundair naar hoger of naar de arbeidsmarkt.

Een woord van dank aan jullie allemaal, onze ouders, die nu thuis hun kind begeleiden bij schoolwerk. Wij waarderen dit enorm! Wij wensen jullie en jullie kind(eren) nog veel moed bij het leren op afstand en beseffen maar al te goed dat dit voor velen een hele uitdaging is.

Volgende tip willen we nog meegeven om het ook na de paasvakantie (moest het nodig zijn) haalbaar te houden: een gestructureerde dagindeling met vaste leermomenten etc.

Voor wie wil en zin heeft volgen hieronder nog enkele korte, gerichte mindful liedjes om thuis samen te zingen en te bewegen…

ZUMI 1 – KRACHT – motivatie – je innerlijke kracht voelen
https://www.youtube.com/watch?v=afQbFabXYy8&feature=youtu.be

ZUMI 2 – IK BEN IK – verdraagzaamheid naar je eigen en de andere
https://www.youtube.com/watch?v=WCAy0XXRXPM&feature=youtu.be

ZUMI 3 – BOOS – omgaan met frustratie en boosheid
https://www.youtube.com/watch?v=WK2EWoLmUkE&feature=youtu.be

ZUMI 4 – ZUMI ZUMI – eigenwaarde – innerlijke rust
https://www.youtube.com/watch?v=7dxKgLzlv1I&feature=youtu.be

Wij hopen jullie allemaal zo snel mogelijk opnieuw te mogen verwelkomen in onze school en wensen jullie een goede gezondheid toe.

27 maart 2020

Info voor anderstalige ouders

1.      De recentste maatregelen tegen corona vertaald naar meer dan 17 talen. U vindt ze in postervorm én voorgelezen op de website van het Agentschap Integratie en Inburgering.

2.      Kinderen en ouders zitten nu samen een lange tijd thuis, wil jij ze helpen thuis Nederlands te leren? Dat kan, hier vind je heel wat tips om thuis Nederlands te leren of Nedbox – Nederlands online oefenen via oefeningen.

De actualiteit volgen in duidelijke taal via de Wablieft-krant.

Blijf op de hoogte en ontdek nieuw materiaal via de nieuwsbrief van AgII. Hier inschrijven

4.      Telenet opent haar publieke internetconnecties voor leerlingen zonder internettoegang. Telenet maakt een code aan voor elke leerling die haar wordt gemeld. Met die toegangscode kan de leerling gratis gebruik maken van het Wi-freekanaal van Telenet. De code moet worden aangevraagd door een OCMW of school.https://press.telenet.be/telenet-opent-publieke-internetconnecties-voor-leerlingen-zonder-internettoegang.

19 maart 2020

Deze ochtend werden de maatregelen rond noodopvang door scholen verstrengd.

Er mag enkel nog noodopvang voorzien worden voor leerlingen die onder één van onderstaande drie categorieën vallen. Alle andere leerlingen mogen niet meer naar de school gebracht worden voor noodopvang.

1.      Kinderen van wie de beide ouder(s) een job in een cruciale sector (zorg, veiligheid, voedingsnijverheid, distributie, kinderopvang, …) uitoefenen. Zij hebben niet de mogelijkheid om thuis te werken. Ze nemen nu de zorg op van zieken en mensen die hulp nodig hebben, zorgen ervoor dat iedereen naar de winkel kan … Het is daarom letterlijk van levensbelang dat hun kinderen op school worden opgevangen. Er wordt momenteel gewerkt aan een concrete vertaling van de federale lijst van cruciale beroepen. Die komt zo snel mogelijk online.

2.     Kinderen en jongeren in het buitengewoon onderwijs, de onderwijsinternaten, de MPIGO’s en de IPO’s van het gemeenschapsonderwijs. Zij zijn medisch en/of sociaal kwetsbaar en moeten dus opgevangen worden. De overheid informeert zo snel mogelijk onder welke modaliteiten dat kan.

3.     Leerlingen in een kwetsbare thuissituatie. Hierover beslist de school in overleg met het CLB.

De opvang blijft gelden zowel tijdens de lestijden als in de voor- en naschoolse opvang.

18 maart 2020

Er wordt opgeroepen om thuis te blijven en contact met de buitenwereld maximaal te vermijden, met uitzondering van eigen familieleden en op het werk en essentiële verplaatsingen, zoals naar de winkel, de apotheek,… Andere verplaatsingen dienen te worden beperkt. Alle samenscholingen worden verboden… Thuiswerken wordt de regel!
GBS Mozaiek wil nogmaals meegeven dat de NOODopvang die we als school voorzien, alleen doorgaat voor kinderen van ouders in de zorgsector en voor hen die GEEN oplossing vinden.
Wanneer je als ouder thuis werkt (of zelfs één van beide), wordt er verwacht dat je je kind(eren) (ook al is dit soms echt moeilijk omwille van je werkgerelateerde opdrachten) thuis opvangt.
We hopen dat iedereen zijn verantwoordelijkheid opneemt om elkaar op de best mogelijke manier te beschermen.

16 maart 2020

Alle informatie voor de leerlingen met betrekking tot taken en opdrachten worden door de leerkrachten bezorgd via een bericht op het ouderplatform of per mail. Heeft u vragen, stuur een bericht aan de leerkracht via de klaspagina op onze website.

Voor een algemene vraag contacteert u ons via onze contactpagina.

Gelieve niet te reageren op het bericht van het ouderplatform zelf. Uw reactie op een bericht via het ouderplatform wordt automatisch aan het secretariaat verzonden, niet aan de leerkracht.

13 maart 2020

Inschrijvingen opgeschort
Alle inschrijvingen via chronologie worden opgeschort vanaf maandag 16 maart tot en met 3 april.
Gerealiseerde inschrijvingen blijven behouden.

13 maart 2020

De Nationale Veiligheidsraad heeft beslist om de lessen te schorsen in alle scholen om de verdere verspreiding van het coronavirus in te dijken en de kwetsbare groepen te beschermen.

Vanaf maandag 16 maart is de school ENKEL open voor NOODopvang.
Alleen kinderen van ouders die om beroepsredenen niet voor hun kinderen kunnen zorgen, die tot de risicogroep behoren of anders beroep moeten doen op grootouders. Met andere woorden: enkel voor kinderen die thuis NIET opgevangen kunnen worden door ouders.

Bij het organiseren van deze opvang houden we ook rekening met hygiëne, afstand, ventilatie,… .

Deze maatregel gaat in op vrijdag 13 maart om 24 uur en duurt tot en met 3 april 2020.  Gedurende deze periode worden er geen afwezigheden geregistreerd.

De kinderen die naar de opvang komen brengen boterhammen mee want de warme maaltijden werden geannuleerd, deze zullen jullie dus ook niet moeten betalen op de komende factuur.

De kinderen van de lagere school brengen het nodige mee om hun opdrachten (bundels, werkschriften, toetsen,…) vrijblijvend op school uit te voeren.  Het is immers de bedoeling dat de leerlingen tijdens deze periode leerstof herhalen en verwerken, om zo de achterstand zo klein mogelijk te houden.

Specifiek voor onze lagere school:
Om deze lange periode zinvol in te vullen worden (digitale) oefenbundels voorzien zoals ‘Zoem de bij’, ‘Scoodle play’ en ‘Bingel’ (zie hiervoor ook onze pagina met links). We zetten alles voor iedereen open!
Daarnaast geven we alle voorziene toetsen en herhalingsoefeningen van voor de paasvakantie mee als oefenmateriaal.
Voor kinderen met een aparte leerlijn voorzien we een oefenbundel.
Op het einde van elke week zullen de correctiesleutels doorgestuurd worden.

Onze leerkrachten gaan zich na de paasvakantie in de eerste plaats focussen op de leerstof die moet gezien zijn om de overgang naar het volgende jaar vlot te laten verlopen.
Het is niet de bedoeling om in deze periode thuis zelf nieuwe leerstof te verwerken.

De ouders van zieke kinderen kunnen de werkboeken komen ophalen vanaf maandag 16/3 na 8u. en na telefonische afspraak.

Hou er wel rekening mee dat het voor – en naschoolstoezicht betalend blijft.  De noodopvang tijdens de schooluren is gratis.

Wat kan je als ouder doen ?
Blijf alert voor mogelijke symptomen bij je kind (zoals voor koorts, maar ook hoesten, zich grieperig voelen).  Als die optreden, neem je contact op met de huisarts.
Spreek met je kind over het coronavirus: https://onderwijs.vlaanderen.be/nl/hoe-spreek-je-met-kinderen-over-het-coronavirus

12 maart 2020

Volgende maatregelen worden meteen genomen als gevolg van de nieuwe richtlijnen:

– Geplande oudercontacten voor de paasvakantie zullen (volgens de richtlijnen) telefonisch verlopen voor kinderen bij wie het dringend is. Voor alle andere kinderen stellen we ze uit tot na de paasvakantie.

– Alle activiteiten (buiten de schoolmuren) die nog voor de paasvakantie gepland staan, worden per activiteit bekeken. De betrokken klassen worden vooraf steeds verwittigd of hun uitstap al dan niet zal doorgaan.

– De wekelijkse leesgroepjes en het spelmoment met vrijwillige (groot)ouders worden tot het einde van deze maand geannuleerd.

– Voor de kidsparty wachten we op verdere richtlijnen vanuit het schoolbestuur.

10 maart 2020

Nieuwe richtlijnen om kwetsbare groepen te beschermen. Wat betekent dit voor onze school?

Vanaf vandaag gelden er nieuwe richtlijnen voor de hele bevolking. Die gaan verder dan de bestaande individuele hygiënische voorzorgsmaatregelen. De federale overheid wil zo kwetsbare groepen beschermen en de juiste zorg voor hen garanderen.

De algemene richtlijnen zijn: vermijd situaties waarbij veel mensen samenkomen en verminder contacten tussen een mogelijke besmette persoon en gezonde personen. 

Nu is volgens virologen het moment om op deze manier samen de verspreiding van het coronavirus in te dijken. De maatregelen gelden minstens 1 maand, met herziening op 31 maart.

Wat betekenen deze richtlijnen voor onze school? 

Als basisprincipe geldt: volwassenen en externen die niet op school moeten zijn, houden we uit de school en we beperken het contact tussen kinderen en volwassenen. Dat moet vooral de kwetsbare groepen beschermen.

De komende weken zal onze school zich daarom beperken tot haar kerntaak: lesgeven en de daarmee samenhangende essentiële taken. We laten activiteiten zoals opendeurdagen, schoolfeesten, uitstappen naar woonzorgcentra, … niet doorgaan.  We stellen meerdaagse (buitenlandse) excursies uit. Zwemmen en eendaagse uitstappen in open lucht kunnen wel doorgaan.

Concreet betekent dit voor onze school dat we alle activiteiten die nog voor de paasvakantie gepland staan per activiteit zullen bekijken. De betrokken klassen worden vooraf steeds verwittigd of hun uitstap al dan niet zal doorgaan.

De wekelijkse leesgroepjes met vrijwillige (groot)ouders worden tot het einde van deze maand geannuleerd.
Voor de kidsparty wachten we op verdere richtlijnen vanuit het schoolbestuur.

Blijven eerdere richtlijnen van toepassing? 

De eerder gecommuniceerde richtlijnen blijven verder van kracht. We blijven dus waakzaam voor ziektesymptomen bij leerlingen en personeel en blijven de preventieve maatregelen toepassen.

Waarom gaan alle scholen nu niet dicht? 

Alle scholen preventief sluiten is op advies van het Agentschap Zorg en Gezondheid (AZG) medisch nog steeds niet nodig:

  • De gevolgen van het coronavirus zijn voor kinderen veel beperkter. Ze zijn minder ziek en genezen vlotter. Kinderen blijken dus het virus veel beter te verslaan dan volwassenen.
  • Het doel is nu om kwetsbare groepen te beschermen door het virus te vertragen. Alle scholen sluiten heeft daar op dit moment geen impact op. Integendeel door sluiting zouden kinderen meer contact hebben met de kwetsbare groepen wat we juist willen vermijden.

Wat kan je als ouder doen? 
Bescherm grootouders die tot de risicogroep behoren:

  • Bekijk of je alternatieven vindt voor het brengen en afhalen van je kind naar school, zodat zij dit niet moeten doen.
  • Als je kind ziek is, laat het dan niet opvangen door de grootouders.

Heeft je kind een verzwakt immuunsysteem (bv. ten gevolge van een kankerbehandeling of diabetes)  overleg dan met de behandelende arts of thuisblijven aangewezen is.

Als ouder blijf je de eerder gecommuniceerde preventieve maatregelen verder toepassen.
Je vindt ze op Onderwijs Vlaanderen – Informatie over het coronavirus voor ouders?

6 maart 2020

Waarom scholen preventief sluiten niet zinvol is

Je school preventief sluiten is momenteel op advies van het Agentschap Zorg en Gezondheid (AZG) medisch gezien niet nodig. Alle Vlaamse scholen sluiten is evenmin aan de orde op dit moment.

Elk land beslist op basis van richtlijnen van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) welke maatregelen het neemt. Er zijn verschillende redenen waarom het Agentschap Zorg en Gezondheid in Vlaanderen adviseert om scholen niet te sluiten:

  • In ons land is het virus niet wijdverspreid en is sluiten om medische redenen dus niet aan de orde. In andere landen sluiten scholen omdat daar zeer veel gevallen van de coronabesmetting zijn en er al dodelijke slachtoffers vielen.
  • Scholen preventief sluiten vermindert het risico op besmetting nauwelijks. De leerlingen komen immers ook op andere plekken met elkaar in contact. Kinderen maken overigens zelden de infectie ernstig door.

De Unesco, de organisatie voor onderwijs, wetenschap en cultuur van de Verenigde Naties, wijst er bovendien op dat scholen sluiten het recht op onderwijs in gevaar brengt.

Wat onze school nu moet doen…

  • In Vlaamse scholen blijven de bestaande richtlijnen van kracht. Je hoeft zelf geen extra maatregelen te nemen, ook al zijn er signalen van ziekte. Je wordt gecontacteerd als je maatregelen moet nemen.
  • Leerlingen en personeel moeten naar school, maar blijven waakzaam voor symptomen. Hebben ze die niet, is er geen enkele reden om thuis te blijven. Stel ouders en leerlingen daarover gerust.
  • Krijgen leerlingen of personeel symptomen op school, dan verlaten ze meteen de school. Zij contacteren de huisarts telefonisch voor opvolging en behandeling.
  • Als onderzoek uitwijst dat het om een coronabesmetting gaat, verwittigt de huisarts het team Infectieziektebestrijding en Vaccinatie van het Agentschap Zorg en Gezondheid. Dat neemt de nodige maatregelen.
  • Blijf de preventiemaatregelen toepassen om het risico op besmetting in te perken, op school én thuis.

Alle info vind je verzameld op de website van Onderwijs Vlaanderen.

3 maart 2020

Er zijn signalen van besmetting in andere scholen. Wat betekent dit voor onze school?

Er zijn signalen van besmetting met het coronavirus in Vlaamse scholen.
De besmette personen krijgen de nodige verzorging. Het Agentschap Zorg en Gezondheid is bezig met het contactonderzoek. Dat gaat na met wie een besmette persoon allemaal contact heeft gehad. Afhankelijk van verschillende parameters (o.a. de duur en de intensiteit van een contact) neemt men de nodige maatregelen.

Wat verandert deze besmetting voor onze school?
Voor onze school verandert er niets: dezelfde richtlijnen blijven van kracht en sluiting is niet aan de orde.

Welke richtlijnen?
We blijven waakzaam voor ziektesymptomen bij leerlingen en personeel. Leerlingen en personeel zonder ziektesymptomen komen naar school.
De school volgt de richtlijnen van de overheid. Mocht je kind op school ziek worden, dan wordt het uit de klas verwijderd en worden de ouders opgebeld. Contacteer dan je huisarts en vraag een huisbezoek of een afspraak buiten de consultatie-uren. Indien er na onderzoek wordt vastgesteld dat het om een coronabesmetting gaat, zal de huisarts het team Infectieziektebestrijding en Vaccinatie van het Agentschap Zorg en Gezondheid verwittigen, die dan nagaat welke maatregelen er moeten worden genomen in school.

Wat kan je als ouder doen?

Preventieve maatregelen blijven toepassen
Het coronavirus is niet erger dan een normale wintergriep. Er worden wel meer mensen ziek omdat het een nieuw virus is. Ons lichaam heeft er nog geen antistoffen tegen ontwikkeld. Virussen verspreiden zich vooral via de handen. Om het risico op besmetting in te perken, op school en thuis, is het belangrijk om de preventiemaatregelen blijvend toe te passen:

  • Was regelmatig en grondig (40 à 60 sec.) je handen. Leer je kind de handen met water en zeep te wassen en doe dat ook zelf. Speciale wasgels zijn niet nodig, gewone zeep volstaat.
  • Moet jij of jouw kind hoesten? Doe dat in een papieren zakdoekje of in de binnenkant van de ellebogen.
  • Gebruik papieren zakdoekjes bij het niezen of snuiten en gooi ze weg in een afsluitbare vuilbak.
  • Vermijd handen en kussen  geven.
  • Vermijd nauw contact met zieke personen.
  • Raak je gezicht zo weinig mogelijk aan met je handen.
  • Een mondmasker dragen op school heeft geen enkele zin.

Krijgt je kind (of jijzelf) koorts, keelpijn, hoofdpijn en begint het te hoesten? Dan is thuisblijven de boodschap. Raadpleeg een huisarts. Hij kan de situatie beoordelen en de gepaste maatregelen nemen.
Je kind is ongewettigd afwezig als je het laat thuisblijven zonder dat het ziektesymptomen heeft.

Praat met je kind over corona
Ook kinderen zijn ongerust nu het coronavirus constant in de media is. Ze horen, zien en lezen net zo goed het nieuws als volwassenen. 5 tips om het gesprek met je kind aan te gaan:

1 Luister vooral
Elk kind is anders en gaat op zijn eigen manier met heftig nieuws om. Stel daarom vragen en laat je kind vooral zelf vertellen. Wat heeft het gezien, gehoord en gelezen? Wat vindt het ervan? Vertrek ook vanuit de behoeftes van je kind: wil het praten, wil het vooral meer informatie, met zijn gevoelens aan de slag, of het laten bezinken?

2 Geef emoties een plek
Het is logisch dat kinderen angstig, onrustig of wantrouwig zijn. En het is belangrijk dat ze die gevoelens kunnen uiten. Dat kan door over het nieuws te praten, te tekenen of te schrijven. Dat helpt kinderen om hun indrukken te verwerken. Je hoeft je eigen emoties niet te verstoppen, maar het is wel belangrijk dat je ze meteen ook duidt.

3 Benadruk de zeldzaamheid
Leg uit dat een dergelijke epidemie niet vaak voorkomt, en dat het net daarom groot nieuws is waarover iedereen praat. Net zoals een natuurramp, een bizar ongeluk of een aanslag. Dat inzicht helpt je kind om de omvang van de gebeurtenissen te plaatsen.

4 Blijf bij de feiten
Kinderen zijn nieuwsgierig en willen vaak heel praktische dingen weten. Beantwoord alleen de vragen die je kind stelt. Geef eerlijke antwoorden. Maak het niet dramatischer dan het is, maar ook niet minder erg. Vermijd te complexe verklaringen die je kind nog meer angst en verwarring kunnen bezorgen.
Grijp ook de kans aan om je kind te wijzen op hoaxes. Foutieve verhalen en gemanipuleerde beelden doen de ronde. Websites zoals snopes.com en hoaxmelding.nl helpen je om die te ontmaskeren.

5 Benoem ook positieve dingen
Vertel dat overheden wereldwijd maatregelen nemen, en dat hulpverleners klaar staan om de zieken op te vangen en verdere besmetting in te dijken.

  •  

2 maart 2020

UPDATE – Coronavirus

Vandaag doken nieuwe coronabesmettingen op in ons land. Er is geen besmetting in een school vastgesteld. Overheden en gezondheidsdiensten doen wat moet. Het is niet nodig om scholen te sluiten. In deze update lees je de huidige richtlijnen en preventiemaatregelen.  

 

Wat kan je preventief doen?

Met deze preventieve maatregelen kan je verspreiding van virussen voorkomen. Moedig personeel en leerlingen aan om ze te blijven volgen, op school én thuis.

  1. Was je handen regelmatig en grondig (40 à 60 sec.) met water en zeep. Hoe je het best je handen wast, zie je in deze afbeelding. Het gebruik van speciale wasgels is niet nodig, gewone zeep volstaat.
  2. Moet je hoesten? Doe dat in een papieren zakdoekje of in de binnenkant van je elleboog.
  3. Gebruik papieren zakdoekjes bij niezen of snuiten en gooi ze weg in een afsluitbare vuilnisbak.
  4. Vermijd elkaars handen aanraken. Groet met een zwaai of met de elleboog.
  5. Blijf zeker thuis als je ziek bent. Ga niet naar school. Contacteer je huisarts.
  6. Vermijd nauw contact met zieke personen.
  7. Raak je gezicht zo weinig mogelijk aan met je handen.
  8. Mondmaskers dragen op school heeft geen enkele zin.
  9. Verlucht en poets op geregelde tijdstippen de lokalen.
 

Wanneer moet een leerling of leraar thuisblijven?

  • Leerlingen of personeel zonder ziektesymptomen moeten naar school en kunnen hun gewone activiteiten doen zolang ze geen symptomen hebben.
  • Leerlingen of personeel die in een hoogrisicogebied zijn geweest, moeten waakzaam zijn voor symptomen. Hebben ze die niet, is er geen enkele reden om ze thuis te houden.
  • Krijgen leerlingen of personeel symptomen op school, dan verlaten ze meteen de klas en halen de ouders ze op. Zij contacteren de huisarts voor opvolging en behandeling.
  • Als onderzoek uitwijst dat het om een coronabesmetting gaat, verwittigt de huisarts het team Infectieziektebestrijding en Vaccinatie van het Agentschap Zorg en Gezondheid. Dat neemt de nodige maatregelen.
 

Waar vind je alle antwoorden?

1 maart 2020

Beste ouders,

Morgen starten de scholen in Vlaanderen na de krokusvakantie opnieuw met de lessen. De overheid volgt de situatie met betrekking tot de verspreiding van het coronavirus op de voet. Drastische maatregelen, zoals de sluiting van scholen, zijn tot nu toe niet nodig.

Onze school zal dus open zijn op maandag 2 maart. Iedereen die niet ziek is, wordt gewoon op school verwacht.

Graag geven we verder nog wat bijkomende info mee over de maatregelen die je kan nemen om besmetting te voorkomen.

Maatregelen om besmetting te voorkomen

Het coronavirus is niet erger dan een normale wintergriep. Er worden wel meer mensen ziek, omdat het een nieuw virus is. Ons lichaam heeft er nog geen antistoffen tegen ontwikkeld. Virussen verspreiden zich vooral via de handen.

  • Zeker doen: was regelmatig en grondig (40 à 60 sec.) de handen met water en zeep (speciale wasgels zijn niet nodig, gewone zeep volstaat).
  • Hoesten? Doe dat in een papieren zakdoekje of in de binnenkant van de ellebogen.
  • Gebruik papieren zakdoekjes bij het niezen of snuiten en gooi ze weg in een afsluitbare vuilbak.
  • Vermijd handen en kussen te geven of het gezicht aan te raken.
  • Wie naar een hoogrisicogebied op reis is geweest, moet in het bijzonder waakzaam zijn voor symptomen en zo nodig contact opnemen met de huisarts voor verdere opvolging en behandeling.

Een mondmasker dragen op school is op dit moment niet nodig. Dat heeft alleen zin in ziekenhuizen waar patiënten met het coronavirus verzorgd worden en in laboratoria waar het lichaamsmateriaal van deze patiënten onderzocht wordt.

Wat doet onze school?

De school volgt de richtlijnen van de overheid.

Wie koorts, keelpijn en hoofdpijn krijgt en begint te hoesten, blijft thuis en raadpleegt een huisarts. 

Wie ziek is, blijft dus thuis! Het doet er dus niet toe of je in een land geweest bent waar gevallen gesignaleerd zijn.

Als een leerling op school ziek wordt, dan verlaat hij of zij de klas en worden de ouders opgebeld met de vraag om hun kind onmiddellijk op te halen en contact op te nemen met de huisarts. Hou onze school zeker op de hoogte van het onderzoeksresultaat.

Meer informatie?